Markkinoi yritystäsi

1078073-marketingHarva yritys pärjää liike-elämän alati kovenevassa kilpailussa ilman markkinointia ja mainostusta. Varsinkin aloittavan yrityksen on panostettava näkyvyyteen, että potentiaaliset asiakkaat löytäisivät yrityksen tuotteet tai palvelut. Haasteellista tässä on se, millaiseen mainontaan markkinointibudjetti kannattaa käyttää, sillä aloittavalla yrittäjällä on muitakin kuluja yrityksen alkutaipaleella. Profiilituotteet esimerkiksi ovat hyviä mainoslahjoja asiakkaille jaettavaksi, sillä tuotteeseen, esimerkiksi kuulakärkikynään, on painettu yrityksen tiedot. Näin asiakkaalle jää konkreettinen muisto asiakastapaamisesta. Profiilituotteet auttavat myös vahvistamaan yrityksen brändiä, sillä tuotteissa näkyy yrityksen sanoma ja visuaalinen ilme. Lehtimainonta on myös yksi mainonnan keino vielä nykypäivänäkin, tosin se on kallista, eikä välttämättä paras väylä mainostaa alkavaa yritystä. Yrityksen nettisivuihin kannattaa panostaa sitäkin enemmän, sillä suurin osa asiakkaista etsii tietoa sähköisiä kanavia pitkin, ellei sitten asiakaskuntana ole vanhukset.

Sähköinen mainonta

Internetin valtakaudella, yritysten markkinointi on siirtynyt pääasiassa nettiin. Verkkosivusto on yritykselle peruskanava välittää tietoa palveluista ja tuotteista asiakkaille, ja riippuen yrityksen tuotteista, nettisivusto voi toimia jopa ainoana myynti- ja markkinointikanavana. Koska kilpailu on netissä kovaa, tulee verkkosivusto optimoida mahdollisimman hyvin, jotta se näkyy korkealla Googlen hakutuloksissa. Sivusto kannattaakin teettää ammattilaisella, sillä tekstit ja kuvat pitää muokata myös niin, että nettisivustoa on helppo katsoa myös mobiililaitteiden kautta. Adwords markkinointiin kannattaa myös panostaa, mikäli raha ei ole esteenä, sillä näin sivusto saadaan parhaiten näkyviin hakukoneissa. Sosiaalinen media on mahdollistanut myös yrityksille mainostaa itseään esimerkiksi Facebookin kautta. Tätä kanavaa kannattaakin hyödyntää mahdollisimman paljon, sillä Facebookin kautta tavoittaa juuri omalle yritykselle kohdennettua asiakaskuntaa. Kävijät ovat yleensä luoneet kasvokirjaan profiilin, jonka perusteella löydetään oikea potentiaalinen asiakaskunta. Niin tai näin, sähköinen mainonta tulee kasvamaan tulevaisuudessakin. Yrityksen kannattaakin yhä tarkemmin miettiä, mihin mainonnan kanaviin markkinointibudjetti on järkevä sijoittaa, jotta saadaan tavoitettua yritykselle juuri oikeat asiakkaat.