Pelien onnistunut markkinointi

Maailmassa on tällä hetkellä lukemattomia erimuotoisia virtuaalipelejä ja lisää kehitellään joka päivä. Enää niitä eivät kuitenkaan pelaa pelkästään äidin ja isän nurkissa elävät aikamiesnörtit ja teinit, vaan suurin pelaajaryhmä on 30–40-vuotiaat kouluttautuneet, ostovoimaiset henkilöt. Sosiaalisen median kasvamisen myötä pelaa digitaalisia pelejä tänä päivänä lähes miljardi ihmistä. Potentiaalisia asiakkaita siis riittää, mutta miten markkinoida uutta peliä, varsinkin jos markkinointibudjetti on pieni?

Markkinointi kannattaa aloittaa jo aikaisessa vaiheessa, heti kun on jotain näytettävää pelistä, vaikkapa ensimmäinen taso, yksi screenshot pelistä tai lyhyt demo, josta saa käsityksen pelin luonteesta. Tämä kannattaa julkaista pelin tai firman nettisivulla, ja niihin kannattaa lisätä kattava yleiskatsaus pelistä, sekä asianmukaisia linkkejä.

Tärkeintä on hypen luominen ja siksi pelin ja kehittäjien näkyminen sosiaalisessa mediassa on tärkeää. Myös blogi, jossa kiinnostuneet voivat seurata pelin kehittelyä, tuo potentiaalisia ensikäyttäjiä. Hieman myöhemmässä vaiheessa tulevat trailerit, joita on hyvä olla monta, jokaisen keskittyessä tiettyyn pelin aspektiin. Hyvä julkaisupaikka on tietysti YouTube.

Hyvä keino tehdä muille tiettäväksi, että uusi peli on tulossa, ovat myös erilaiset igaming- tapahtumat. Näitä löytyy pienistä, paikallisista Suomessa järjestettävistä kansainvälisiin mammuttitapahtumiin, kuten PAX. Helsingissä järjestetään vuosittain kansainvälinen Games First Helsinki-tapahtuma.

Kun peli on julkistettu, olisi hyvä saada myös arvostelu jollekin nettisivulle. Jos pelisi on kasinopeli, on Nettikasinovertailu erinomainen paikka.

Elintärkeää on saada tieto tulevasta pelistä lehdistölle. Jos tiedät joitakin peleistä kirjoittavia journalisteja, kannattaa lähettää lehdistötiedote heille, muuten kannattaa ottaa kohteeksi lehdet, jotka kirjoittavat esimerkiksi indie-peleistä. Ja jos peli on esimerkiksi mobiili, ei kannata ottaa kohteeksi PC-peleistä kirjottavaa lehteä.

Viesti kannattaa pitää sinun näköisenäsi. Jos et ole luonnostasi hauska, älä yritä olla nytkään, sillä se saa vastaanottajan painamaan ”delete”-nappia varmasti. Viestistä pitäisi löytyä pelin USP eli unique selling point sekä ehdottomasti linkki, josta vastaanottaja pääsee kokeilemaan peliä. Älä tyrkytä miten supermahtava pelisi on, journalisti kyllä pystyy muodostamaan omat mielipiteensä kokeiltuaan peliä.