Suomen yritysmaailma on kansainvälistynyt paljon viime vuosikymmenien aikana, ja ulkomaisten yritysten rooli Suomen taloudessa on kasvanut huomattavasti. Tänä päivänä ulkomaiset yritykset ovatkin merkittävä työllistäjä Suomen työmarkkinoilla.Kansainvälisillä yrityksillä on myös nykyään merkittävä rooli Suomen talouskasvua ajatellen. Ulkomaisten yritysten kannalta Suomen markkinatekijät ovat tärkeä kriteeri. Yritykset arvostavat myös suomalaista osaamista ja luotettavuutta sekä toimivaa infrastruktuuria. Suomalainen yhteiskuntamalli ja yleinen koulutustaso ovat myös omiaan verrattuna moniin muihin maihin. Edellä mainituista syistä monet ulkomaiset suuryritykset ovat viime vuosikymmenien aikana rantautuneet Suomeen menestyksekkäästi. Tällaisia yrityksiä ovat muun muassa Lidl, Betsson, Apple ja McDonalds.
Lidl
Saksalainen päivittäistavarakauppaketju Lidl on rantautunut menestyksekkäästi lukuisiin maihin, Suomi mukaan lukien. Kyseessä on Saksan toiseksi suurin myymäläketju, joka toimii tänä päivänä 25 maassa Euroopassa. Suomessa Lidlin myymälöitä on jo noin 150, ja määrä on kasvanut tasaisesti ja menestyksekkäästi viimeisten vuosien aikana.Kauppaketjun kilpailuvalttina ovat edullinen hinta ja laadukkaat tuotteet sekä viikoittain vaihtuvat kampanjat, joita voi seurata ketjun online-lehdestä. Lidl lokalisoi myymälävalikoimansa aina kuhunkin maahan, minkä vuoksi ketjun suomalaisesta valikoimasta löytyy ulkomaisten tuotteiden lisäksi myös suomalaisten suosimia kotimaisia tuotteita. Lidl onkin menestyksekkäästi haastanut Suomessa markkinoita johtavat Keskon ja S-ryhmän: tänä vuonna Lidlin markkinaosuus päivittäistavarakaupasta hipoo jo kymmentä prosenttia.
Suuryritykset matkalla erilaisia tulevaisuuksia
Muita Suomessa loisteliaasti menestyneitä ulkomaisia yrityksiä ovat amerikkalaiset McDonalds ja Apple. Molemmat suuryritykset ovat maailman kuuluisimpien brändien ja yritysten joukossa. Liikevaihdossa mitattuna Apple on maailman suurin teknologia-alan yritys, eikä McDonaldsinkaan liikevaihto ole pienimmästä päästä.Suomalaisesta näkökulmasta suurin ero näiden amerikkalaisten yritysten välillä on niiden tämänhenkinen tilanne Suomessa. Applen jatkaessa voittoisaa taivaltaan Suomen markkinoilla, on McDonalds sitä vastoin pahoissa vaikeuksissa tehden merkittävää tappiota. Yhtiö saa kuitenkin rahoitusta pääkonttoristaan, minkä vuoksi suomalaiset saavat ainakin toistaiseksi nauttia BigMac-hampurilaisista jatkossakin.