Suomessa verkkokaupan suosio on lisääntynyt ja samanaikaisesti päivittäistavarakauppa on pienentynyt. Yhä useampi suomalainen on siirtynyt tekemään ostoksia verkkoon laajemmille markkinoille. Houkuttelevia tekijöitä on paljon – verkossa on paljon valikoimaa, hinnat ovat usein alhaisemmat ja ostosten tekeminen on nykyisin turvallista ja vaivatonta. Moni tekee mielellään ostokset netissä myös siksi, että tällöin vapaa-aikaa ei tarvitse tuhlata ruuhkissa, ahtaissa vaatekopeissa ja kassajonoissa.Nettiostosten tekeminen on nykyisin varsin kattavaa ja vaivatonta, sillä alan yritykset ovat joutuneet kehittämään tarjoamiaan palveluita kilpailun lisäännyttyä. Tilatut tuotteet saapuvat nopeasti, niiden palauttaminen on helppoa ja maksuvaihtoehdot ovat erittäin monipuoliset aina laskusta luottokortin kautta nettilompakoihin.Verkkokaupasta ostetaan etusijassa vaatteita, kosmetiikkaa, urheiluvälineitä sekä elintarvikkeita. Erityisesti ruuan ostaminen netin kautta on lisääntynyt nopeasti. Kukapa ei haluaisi painavia kauppakasseja toimitettavan suoraan kotiovelle? Verkkokaupan kautta pelataan myös rahapelejä ja hankitaan matka- ja konserttilippuja.Suomalaisille verkkokauppa tarjoaa omaa kaupunkia laajemmat ostomahdollisuudet, tarjolla on suomalaisten verkkokauppojen lisäksi myös ulkomaalaisia netin ostospaikkoja. Laajemmat valikoimat ja hintakilpailu ovat verkkokaupan valtteja vaikka monella alalla huono taloudellinen tila onkin koetellut. Itse kulutus ei juuri ole lisääntynyt mutta kuluttajien tottumuksissa on tapahtunut muutos. Aiemmin arveluttavalta kuulostanut verkkokauppa on nykyisin osa ostosten tekemistä eikä sen tuotteita ja maksutapoja enää epäillä kuten verkkokauppojen saapuessa markkinoille.